6. června 2018 se v Praze konal už 13. ročník konference Digimédia pořádaný Asociací českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK). Konference se věnuje zejména digitalizaci televizního vysílání, kterou, by se mohlo zdát, že už máme za sebou, ale ono „hotovo“ asi nebude nikdy. Sotva došlo v naší zemi k dokončení digitalizace a přechodu od analogu na systém DVB-T, nastává další fáze – přechod na nový systém digitální televize DVB-T2. Navíc i rozhlas čeká digitalizace a právě i digitalizaci rozhlasu se věnovala část této konference. Až dojde k dokončení přechodu televizního vysílání na DVB-T2, ani potom nemám o témata konference strach. Čeká nás např. UHD, tedy výroba pořadů a vysílání v rozlišení 4k, se kterým by však systém DVB-T2 měl být kompatibilní.
Na konferenci, která trvala přes 4 hodiny (její celý videozáznam můžete zhlédnout >>zde<<) zazněla opět spousta velmi zajímavých informací, ale já bych chtěl vypíchnout hlavně dvě. Obě se týkají opravdu horké diskuse o (ne)placené televizi.
Z úst zástupce Českých radiokomunikací Martina Gebauera zazněla informace, že Fotbalová asociace České republiky (dříve Český fotbalový svaz) si začíná uvědomovat skutečnost, že prodej nejdůležitějších zápasů 1. fotbalové ligy operátorovi placené platformy (O2) snížilo sledovanost těchto zápasů desetinásobně (!) proti době, kdy se fotbalová liga vysílala na volně šířených televizních programech. To nese své i sociální důsledky. Fotbal přestal být tématem široce společensky diskutovaným. Už to není zábava široké veřejnosti, ale jen vyvolených. Ovšem český fotbal potřebuje celospolečenskou diskusi a hlavně popularizaci stejně, ne-li více, jako kterýkoliv jiný sport v naší zemi. Prodejem uzavřené platformě možná asociace vydělala více peněz, ale vydělal také český fotbal? Jeví se skutečnost, že ty nejatraktivnější ligové zápasy vysílá pouze placená televize, jako přínos pro fanoušky, pro sport, pro společnost?
Kromě Martina Gebauera účastníky konference byli i zástupci všech hlavních televizí v naší zemi. Generální ředitel České televize Petr Dvořák, generální ředitel TV Prima Marek Singer a technický ředitel TV Nova Josef Uher. Ale nechyběl ani ředitel TV Óčko Štěpán Wolde a zástupce Seznamu Pavel Zima. Zahraničním hostem byl Walter Zinggl – zástupce IP Austria. Největší rozruch, dle mého názoru, však vyvolal delegát sedící v publiku. Jednatel České asociace satelitních operátorů Patrik Brom se asi po necelých 90 minutách probíhající konference zeptal zcela přímo zástupců TV Prima a Nova, zda budou jejich programy v systému vysílání DVB-T2 šířeny bezplatně a nekódovaně. Jejich odpověď mě posadila do křesla a na čas jsem oněměl. Asi jsem nebyl do této problematiky dost zasvěcený, minimálně ne tak dobře, jako zbytek účastníků konference, které tato odpověď evidentně téměř nepřekvapila. Mě tedy ano. Oni odpověděli, že „NE“! V tu chvíli se mi zhroutil svět představ a iluzí o digitálním televizním vysílání v naší zemi. Já jsem se domníval, že právě jediným benefitem z přechodu z DVB-T na DVB-T2 pro diváka bude zvýšení kvality přijímaného obrazu všech programů, pokud nepočítám uvolnění kmitočtových pásem pro mobilní operátory, ze kterého televizní divák nic nemá a s ohledem na chování českých mobilních operátorů valný přínos nejspíš nebude ani pro uživatele mobilních telefonů. Ovšem zástupci těch dvou největších komerčních televizí nevylučují, že v HD terestricky budou. Avšak zakódovaně, za peníze! Takže za ten proud reklam občas přerušený kouskem filmu nebo seriálu zaplatíte znovu, pokud ho budete chtít vidět ve vyšším rozlišení, než standardním. Píši znovu, protože poprvé jste za něj zaplatili právě nákupem výrobků na těchto televizích inzerovaných a podruhé Vaším časem a kusem života, který jste sledováním těch reklam utratili. V této souvislosti bych chtěl připomenout svůj dlouhodobý názor, že výrobci, kteří inzerují své výrobky na komerčních televizích, by to na těch výrobcích měli mít uvedeno. Pokud totiž např. TV Barrandov vůbec nesleduji, nemám šanci zjistit, že jsem nákupem určitého výrobku přispěl třeba na šestý pořad Jaromíra Soukupa, což bych vážně rád věděl! Komerční televize zneužily skutečnosti, že přechod na DVB-T2 je financován ze státních peněz, ale garance bezplatného příjmu pro daňové poplatníky, kteří to platí, v zákoně není. A já moc děkuji panu Bromovi z ČASO, že pomohl strhnout jejich fíkový list, přinutil je odhalit se a udělat jasno i mně. Pro pana Broma to je zpráva dobrá, protože divákům toužícím po HD vysílání českých komerčních televizí nezbude, než využít kabelových operátorů, či právě satelitních, kde už komerční televize v HD jsou dnes. A zde vyniká ještě více postoj České televize, která poskytuje své HD vysílání pozemními vysílači zcela volně od první chvíle, kdy to bylo možné. Dodnes jsou tři programy České televize (ČT1, ČT2 a ČT Sport) jedinými televizními programy v naší zemi, které je možné přijímat ve vysokém rozlišení obrazu už v DVB-T. Chvíli to zkusila i Prima, ale záhy vrátila program v terestrice zpět do SD. A já znovu děkuji panu Bromovi, že díky jemu už dnes vím proč, a už jsem také pochopil, z jakého důvodu ani v nových multiplexech systému DVB-T2 nejsou přítomny komerční televize v HD, i když to už technicky i kapacitně možné je. Svatá prostoto, on je to jejich obchodní záměr, to je jejich obchodní politika! To mě vážně nenapadlo. Já jsem si vždycky tak nějak myslel, že v zájmu každého televizního vysílatele je dopravit svůj program k divákovi v co nejvyšší možné kvalitě. Jak může někoho bavit vyrábět nějaký program, natáčet ho v HD a potom to vysílat v kvalitě Minecraftu? Opět jsem si ověřil, že na filozofii komerčních televizí prostě nemám. V tomto směru byla letošní konference DIGIMEDIA 2018 pro mě neocenitelným přínosem. Člověk se pořád učí. Já pořadatelům této konference moc děkuji a těším se na další ročník.
Richard Šimůnek
Buďte první kdo přidá komentář