Recenze alba „Saviors“ kapely Green Day

12) Living In The ’20s (Armstrong, Dirnt, Cool)

13) Father To a Son (Armstrong, Dirnt, Cool)

14) Saviors (Armstrong, Dirnt, Cool)

15) Fancy Sauce (Armstrong, Dirnt, Cool)

16)  Fever (Armstrong, Dirnt, Cool) – vyšlo v japonském vydání alba

Obal alba

je upravenou verzí fotografie pořízené v roce 1978 Chrisem Steele-Perkinsem při nepokojích během Troubles/Severoirského konfliktu (konflikt v Severním Irsku, který trval přibližně 30 let od konce 60. let 20. století), na níž je zachycen mladík jménem Ivan Fraser držící kámen a krčící rameny na Falls Road v Belfastu před jedoucím autem s hořící hromadou odpadků v pozadí. Obličej Ivana byl upraven tak, aby se více usmíval.

Události, které předcházely albu Saviors

Před vydáním alba Billie Joe Armstrong v rozhovoru pro rádio KROQ-FM v Pasadeně uvedl, že sedm písní se nedostalo na jejich předchozí desku Father of All Motherfuckers (2020), které někteří fanoušci a kritici přijali a někteří ne. Butch Walkter, producent alba, byl za svou práci kritizován. Nakonec se produkce alba ujal Rob Cavallo, který dřív s Green Day spolupracoval na albech jako Dookie (1994), nebo American Idiot (2004). V únoru roku 2021 vyšla skaldba „Here Comes The Shock“, kterou produkoval Walkter, v rámci smlouvy kapely s NFL, poté vyšla skladba Pollyanna produkovaná pouze kapelou ke koncertnímu turné Hella Mega Tour, které bylo odloženo z důvodu pandemie COVID-19. V listopadu roku 2021 kapela vydává píseň Holy Toledo!, kterou produkoval Walker pro film Mark, Mary & Some Other People (2021).

Album bylo nahráno v Londýně a v Los Angeles. Členové kapely postupně zveřejňovali různá krátká videa na sociálních sítích, která naznačovala, že se album bude jmenovat 1972, což je rok narození všech tří členů.

Něco mi slibte, než začnete číst…

Jedná se o čtrnácté studiové album kapely Green Day. Nečekejte žádné švédské producenty, žádné disco, žádnou dechovku, reggeaton a továrnu s deseti skladately, jen poctivý rock. Milí čtenáři Melody Merkuru, posluchači, rockeři, metalistky, punkeři, pusťte si album Saviors ať už na youtube.com, nebo jestli máš nějakou streamovací platformu (Spotify,iTunes), tak si to najděte. Klidně si recenzi čtěte při poslechu písní. Děkuji. 🙂

Písně alba Saviors

The American Dream Is Killing Me je první písní na albu a zároveň prvním singlem  od roku 2013, v tomto roce vyšel singl X-Kid z alba Tré (2012).

Dne 1. října 2023 kapela spustila webovou stránku s názvem „The American Dream Is Killing Me“, na které se objevila nová píseň a 24. říjen 2023 zakroužkovaný v kalendáři. Určitý okruh fanoušků, kteří uvedli na stránkách svou adresu, byl odeslán vinyl, který obsahoval tuto píseň a druhou Look Ma, No Brains!

Píseň The American Dream Is Killing me je punkrocková a pop-punková živelná skladba, která svými riffy nám může připomínat písně American Idiot (2004), nebo 21st Century Breakdown (2009), především sólo základní melodii sloky z písně Basket Case. Text skladby nahlíží na tradiční americký sen, který pro mnoho lidí nefunguje, naopak jim ubližuje. Píseň obsahuje notovou strukturu koledy The First Noel.

Společně se singlem vyšel videoklip, který začíná scénou, kdy žena uvízlá v dopravní zácpě poslouchá zprávy v rádiu, přepne na hudební stanici a začne hrát píseň, načež ji napadne zombie. Ve videu vystupují všichni tři členové kapely hrající uprostřed zombie apokalypsy.

Look Ma, No Brains! byl 2. singl, který vyšel oficiálně 2. listopadu 2023. Billie Joe Armstrong uvedl pro Amazon Prime, že se „jedná o jeho nejoblíbenější skladbu z alba a je to jedna z nejlepších punkových písní, které kdy napsal“. Jedná se o punk rockovou, pop-punkovou skladbu, která se navrací k punkovým kořenům kapely a kritici jí popisují jako krátkou, rychlou skladbou, která zněním připomíná skladby z předchozího alba Father Of All Motherfuckers.

Bobby Sox je třetí písní na albu a má stejné akordové schéma jako píseň When I Come Around z alba Dookie (1994). Můžeme slyšet jemnou píseň, ve které zpěvák B.J. Armstrong křičí a hlasem nám připomíná Chestera Benningtona z Linkin Park. Billie Joe Armstrong hovoří o písni jako o nejnovější „bisexuální hymně“. „Je to píseň z 90. let, kterou jsme nikdy nenapsali. Začalo to jako píseň, kterou jsem napsal pro svou ženu, ale jak se zhmotnila, chtěl jsem jí změnit a přidal jsem tam: ,Chceš být můj přítel?‘ Takže píseň se stává univerzální hymnou.“

One Eyed Bastard  je následující písní po Bobby Sox. Svým riffem může připomínat kytarový riff So What od P!nk. Text písně je příběhem o pomstě a moci. Máme zde vypravěče, který se mstí osobě. Samotný název písně One Eyed Bastard může symbolizovat osobu, která je považována za prolhanou. Vypravěč potvrzuje svou nadvládu a kontrolu nad svým hněvem „I’m making an offer that you cannot deny“ a „You sonf of a bitch, you’re gonna beg and cower“ popisuje autoritu, pocit moci a touhu vidět trpět někoho, kdo vám ublížil. Skupina poprvé zahrála tuto píseň večer 16. ledna 2024 ve stanici newyorského metra, kde se k nim na tamburínu přidal moderátor večerní show Jimmy Fallon, aby pomohl s propagací nadcházejícího alba.

Skladba Dilemma vyšla jako třetí singl 7. prosince 2023, spolu s videoklipem s vánoční tematikou. Jedná se o punkrockovou, pop-punkovou, power-popovou skladbu. B.J. Armstrong řekl, že význam písně „byl jednou z těch písní, které se psali docela snadno, protože pro mě byly tak osobní. Viděli jsme tolik našich vrstevníků bojovat se závislostí a duševními nemoci. Tato píseň je o bolesti, která z těchto zkušeností pramení.“ Počátek písně nám může hudební připomínat skladbu Shelf od Jonas Brothers, zároveň píseň se nese v nostalgickém duchu, máme pocit, jako bychom ji už slyšeli. Tuto píseň poprvé kapela zahrála na Silvestra v televizním speciálu Dick Clark’s New Year’s Rockin‘ Eve. Zahráli také píseň American Idiot, kde Armstrong v rámci kritiky bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa nahradil frázi „I’m not a part of redneck agenda“ větou „I’m not a part of the MAGA agenda“, což je odkaz  na slogan Donalda Trumpa „Make America Great Again“.

Videoklip k písni, který byl vydán ve stejný den jako singl, začíná černobílé a končí barevně, Billie Joe Armstrong v něm na koncertě silně popíjí a byl natočen v baru Alex’s v Long Beach v Kalifornii.

V pořadí šestá píseň 1981 se nese v duchu nostalgie a punku. Kapela se vrací k rebelství v minulosti, odkazuje na napětí studené války, kyselý déšť a počátky kapely Green Day.

Goodnight Adeline je pomalejší písní, která pojednává konkrétně o ulici, kde se shledává velká část oaklandské barové scény. Autor textu zosobnil ulici, aby mohl mluvit o svých problémech s alkoholem. Píseň pomalejšího tempa začne bicími a kytarou, poté začne hrát pouze akustická kytara s bicími a Billie s jemností zpívá.

Coma City je velice živelnou punkovou písní. Temný a satirický text pojednává o fiktivním městě plným zvrácených obrazů, kde se město nachází neustále ve stavu otupělosti, každodenní střelby a surrealismem. Můžeme shledat paralelu se současnou Amerikou.

Corvette Summer je rychlá a energická píseň s rebelským podtextem. Text písně vyjadřuje touhu najít útěchu a uvolnění prostřednictvím hudby. Verše v refrénu „Don’t want no money, Don’t want no fame, All I want’s my records, Making my pain go away“ vyjadřují odmítnutí materialistických tužeb a zaměření se na sílu hudby. Píseň vybízí posluchače, aby prostřednictvím rock and rollu našli útěchu, uvolnění a využili energii a rebelský postoj k překonání životních výzev.

Suzie Chapstick  je skladba pomalejšího tempa s molovými akordy. Je desátou písní a vypráví nostalgický příběh o ztracených láskách, zlomených srdcích a o touze po opravdovém vztahu v době povrchních digitálních vztahů. Píseň poukazuje na bolest a prázdnotu, které mohou pramenit z rozpadu vztahů. Text nám připomíná, abychom si ve stále více odloučeném světě vážili skutečných vztahů a pečovali o ně.

Strange Days Are Here To Stay je punkovou melodickou písní, která se vám po několika vteřinách vryje pod kůži. Text písně je komentářem, reportáží k deziluzi a nejistotě moderního světa. Zkoumá témata porušených slibů, společenského chaosu, frustrace a ztráty naděje.

Living In The ’20s je hudební reflexí výzev a tepu současné doby. Píseň zkoumá satirickým způsobem chaos, ve kterém žijeme. Máme stroje, hltáme zprávy, jsme neustále online a stále se střílí v obchodech. Opět můžeme vidět paralelu se současnou Amerikou.

Father To a Son hraje a slyšíme akustickou kytaru se zpěvem. Nejdříve předehru s akordy D A G Gmi D a poté se přidá jemným zpěvěm Billie. Nakonec se přidají housle a píseň se posouvá do jiné roviny. Skladba je dojemnou a velice citlivou písní, která se zabývá cestou otcovství. Prostřednictvím textu zachycuje touhu podporovat, chránit a chápat své dítě. Slouží jako připomínka hluboké lásky a oddanosti mezi otcem a jeho synem, stejně jako výzev, kterým na této cestě čelí.

Předposlední píseň Saviors. V písni se objevují témata touhy, rozčarování a hledání smyslu ve světě, který se často zdá být prázdný. Zachycuje univerzální touhu po tom, aby někdo nebo něco přišlo a zachránilo nás před monotónností, všedností a beznaději každodenního života.

Poslední píseň Fancy Sauce je pomalejšího rázu. Lidé si zpočátku dělali legraci z názvu písně, že se údajně jedná o neprofesionální název pro finále alba. Píseň je hymnou útěku, naděje a osobní síly. Povzbuzuje posluchače, aby se postavili okolnostem, povznesli se nad negativitu a našli útěchu sami v sobě. Název písně v překladu „luxusní omáčka“ připomíná, že kreativita a sebevyjádření by nikdy neměly být omezovány společenskými normami. Všechny nás píseň inspiruje k tomu, abychom objevovali sami sebe a své vlastní omáčky, přijali svou individuální cestu k míru a k poslání.

Turné

Green Day chystají pro fanoušky turné po Severní Americe a Evropě společně s kapelou Nothing But Thieves, The Hives, The Interrupters, Donots a Maid of Ace v evropských městech, které začíná v květnu 2024 a se Smashing Pumpkins, Rancid a Lindou Lindas v severoamerických městech, které začíná v červenci 2024. Na turné Green Day představí svá alba Dookie a American idiot v kompletním znění. Zazní i nové písně a bohužel se v Čechách koncertu nedočkáme.

Shrnutí pocitů

Billie Joe Armstrong, Mike Dirnt a Tre Cool jsou proroky, mesiáši, kazateli v dost bizarní době, ve světě lží, iluzí, násilí, negativity a jejich hudební nástroje slouží jako kostelní varhany.

Těžko se hodnotí toto album, musí se brát jako celek a přistupovat k němu jako k opeře, protože písně, nálady v písních a texty navazují na sebe. Album obsahuje nejen hitovky, ale celé slouží jako mše rock ‚n rollu, po jehož poslechnutí divák cití katarzi. Texty a melodie Green Day nutí lidi přemýšlet, pojmenují jasné zlo i dobro a písně zanechají pocit duchovní očisty. Dotknou se srdcí každého. Troufám si říct, že Beatles jsou inspirací pro několik kapel, stejně tak pro Green Day a skupina Green Day pokračuje v odkazu Beatles i v dnešních časech.

Já osobně Green Day poslouchám od 5. roku věku a nikdy mě nezklamali, vždy mě mile překvapili a dokonale jsem se našla v jejich textech. Ať už mi bylo 10, 16, nebo 25. Každé jejich album je mistrovským dílem a líbí se mi, že svou hudbou podporují posluchače k rebélii, sebevědomí, uvědoměním si vlastních pocitů, k občanské angažovanosti. Na každou jejich píseň se těším a věřím, že i vy!

Nejlepší písně z alba: všechny výše zmíněné 🙂

Hodnocení: 10/10

Pro Melody Merkur: Tori